Czym jest coaching? Najprostsza definicja coachingu to pomoc klientowi w szybszym osiągnięciu celu, przez wykorzystanie jego własnych zasobów. Coaching jest oparty na partnerskiej relacji i wzajemnym zaufaniu. Wydobywa i wzmacnia to, co w kliencie najlepsze. olą coacha jest wspieranie klienta w: - Odkrywaniu i tworzeniu dobrych dla siebie rozwiązań - Poszukiwaniu zasobów/potencjału, które można wykorzystać - Zapewnianiu koncentracji na obranym kierunku - Pełniejszym nabywaniu nowej wiedzy i umiejętności - Utrzymywaniu niezbędnego poziomu motywacji
Na bazie raportu „Coachowie – Europa – Polska”, Polska Izba Firm Szkoleniowych oraz Coaching Center, marzec 2008.
Czym nie jest coaching? - Szkoleniem - Terapią - Doradztwem eksperckim - Mentoringiem
Kim jest coach? Osobą o wysokich standardach etycznych i profesjonalnych. Zaangażowaną i ciągle podnoszącą swoje kwalifikacje. Doświadczoną życiowo, biznesowo, posiadającą pasje i naturalną chęć towarzyszenia klientowi w jego rozwoju.
Na czym polega coaching? Coaching jest procesem, to cykl sesji - rozmów klienta z coachem. Zazwyczaj trwają one około 1,5 godziny. Najczęściej takich rozmów przeprowadza się od 7 do 10, co dwa lub trzy tygodnie. Podstawowym narzędziem używanym przez coacha są pytania, które zadaje klientowi. Niezbędnym elementem coachingu są działania podejmowane przez klienta między sesjami, które mają przybliżyć go do celu, a wynikają z przebiegu sesji.
Jakie są efekty coachingu? Efektem coachingu jest osiągnięcie przez klienta celu lub dokonanie zamierzonej zmiany, bądź wyznaczenie kierunku zmian, w którym klient będzie podążał, aby osiągnąć swój cel. Klient w trakcie procesu nabiera również umiejętności coachingowych i uczy się jak wykorzystywać własne uzdolnienia i talenty w przyszłości. Odpowiedzialność za efekty coachingu przejmuje sam klient, a jego wewnętrzna motywacja do zmiany jest główną siłą i to od niej zależy długofalowy efekt coachingu.
Najważniejsze zalety stosowania coachingu: - szybkość zmiany - trwałość zmiany - całościowe podejście
Coaching w liczbach · Początki pojęcia coachingu w dzisiejszym rozumieniu zawdzięczamy tenisiście, Timothy W. Gallewey’owi. W 1974 roku ukazała się znacząca książka jego autorstwa The Inner Game of Tennis. To w niej podzielił się […] poglądem, iż najlepszym sposobem pomocy w osiągnięciu sukcesu nie jest dawanie rad, ale zadawanie odpowiednich pytań, które pomogą graczowi korzystać z własnego doświadczenia.
· Biznes bardzo szybko zainteresował się coachingiem i jeden z uczniów Gallowey’a, Sir John Whitmore, spopularyzował to pojecie w Europie, wydając książkę Coaching for Performance (1992r.)
Na bazie „Coaching” Amanda Vickers, Steve Bavister, 2005
W badaniach Chartered Institute of Personel and Development w Wielkiej Brytanii ponad 75% respondentów odpowiedziało, że w ich firmach stosuje się coaching jako część systemu podnoszenia kwalifikacji pracowniczych. Można przyjąć, że podobne tendencje występują w innych krajach UE i należy się spodziewać podobnych zjawisk na rynku polskim. W oparciu o liczbę coachów, którzy ukończyli 6 głównych szkół coachingu w Polsce szacuje się, że ok. 450-500 osób w Polsce pracuje w tym zawodzie; w tym ok. 250 osób to coachowie tzw. „zewnętrzni”
Dane na bazie raportu „Coachowie – Europa – Polska”, Polska Izba Firm Szkoleniowych oraz Coaching Center, marzec 2008.